Vinterferiens vidunderlige valgmuligheder

Forældreintra… Helvedets forgård?

Først kontaktbøger, så mails, nu Forældreintra – og senere hen AULA.
Hvad er det med de fora? Og hvorfor er der så meget debat omkring det lige nu?

Da jeg gik i skole, havde vi den fysiske kontaktbog. Da jeg begyndte som lærer, gik der ikke mange år, før vi fik Forældreintra som kommunikationsmiddel mellem skole og hjem. Snart skal vi overgå til AULA. Men hvordan kan det være, at der lige pludselig tvivles på denne form for kommunikation mellem skole og hjem?

Som både forælder og lærer vil jeg gerne komme med mit besyv til denne debat.

For det første: Skal der være den kommunikation mellem skole og hjem? Ja, selvfølgelig… Det kan der forhåbentlig ikke herske nogen tvivl om.
Jeg synes, at man som forældre forpligter sig, når ens barn begynder i skole. Man skal holde sig ajour, man skal følge med i lektiebogen (indtil barnet selv kan administrere det), og man skal samarbejde med skolen. Sidstnævnte står faktisk i Folkeskolelovens formålsparagraf §1. Barnets læring beror på et samarbejde mellem skole og hjem.

Forældre har i debatten givet udtryk for, at Forældreintra stresser. Til det må jeg sige, at der må være meget andet, der stresser i hverdagen. Forældreintra i sig selv bør ikke være stressende…så bliver det i hvert fald brugt forkert.

Som både forælder og lærer tænker jeg, at følgende tre områder i Forældreintra er de primære: Beskeder til og fra skolen, kontaktbogen og lektiebogen. Det er disse, man bør holde sig mest ajour med. Lektiebogen, tænker jeg, er ikke det store problem; tag en dag ad gangen. Kontaktbogen bør heller ikke være et større problem (med mindre man har et barn, der tit “får skrevet hjem”). Beskeder til og fra skolen: Ja, se her kan vi alle nok blive bedre, forældre såvel som lærere. Læreren kan bruge det som informationskilde til hjemmet. Dette kan for eksempel være i form af ugebreve, månedsbreve eller information i forbindelse med “anderledes” dage.
Forældre kan ligeledes bruge beskeder til information. Men her tænker jeg skolerelaterede informationer – og ikke, at lille Ludvig har mistet sin venstre vante. Her kan klassens forældre vælge at bruge en dertil oprettet Facebookgruppe i stedet for. Jeg tror også, at man her vil få bedre respons, da flere er på Facebook end på Intra. Desuden skal man også nogle gange fravælge “at svare alle” i beskeder. Det kunne være, at nogle beskeder ikke var relevante for alle.

Nogle foreslår, at vi skal tilbage til den gamle fysiske kontaktbog. Selvfølgelig skal vi ikke det. Børnene kommer til at glemme den eller smide den væk. Hvis forældre ikke en gang kan tjekke Forældreintra hver dag, skulle de så kunne tjekke kontaktbogen? Jeg tvivler.
Desuden vil det være et tidsproblem for læreren at skulle skrive beskeder i den fysiske bog. Tænk, hvis flere elevers forældre skulle have den samme besked? Nej tak, herfra!

 

Som både forælder og lærer mener jeg, at Forældreintra bør bestå. Det er den nemmeste måde at samarbejde på mellem skole og hjem. Men det er vigtigt, at et forum bliver brugt korrekt af både forældre og skolens personale. Specielt beskeder kan virke overvældende, og her er det vigtigt at skelne mellem relevante/skolerelaterede beskeder – og beskeder, der bør høre til i et andet forum. Hvis alle kunne tænke sig om en ekstra gang, så er jeg sikker på, at Forældreintra (senere hen AULA) kunne blive nemmere at overskue.

Opråb fra en mor og en lærer,
Mvh. Nanna.

 

Husk, at I kan følge Life with kids på:

Facebook

Instagram

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vinterferiens vidunderlige valgmuligheder