Børnefødselsdagen, der i sidste øjeblik ikke blev til noget...

Rectus diastase #2: Status efter endt forløb

Med rectus diastase

 

Tilbage i april måned skrev jeg et indlæg om min egen rectus diastase. Rectus diastase er delte mavemuskler. Det er, når der er en unaturlig stor afstand imellem de yderste mavemuskler. Imellem mavemusklerne er bindevævet (Linea Alba) blevet overstrakt og har dermed svært ved at samle mavemusklerne igen. Dette kan man f.eks. få ved forkert træning, for meget øl (!) eller, ligesom for mit vedkommende, pga. graviditet. I det fleste tilfælde kan mavemusklerne selv finde sammen igen efter fødslen, men for nogen er det svært at få dem samlet. Derfor må der speciel træning til. Dét måtte der til for mit vedkommende.

1/4-16 begyndte jeg på mit online-forløb hos Elin Solheim. Elin er fysioterapeut med speciale i netop efterfødselskroppen. Hun skulle igennem 4 måneder guide mig til at få styr på min kerne og mit bækken. For det viste sig, at det var dér mine største problemer var.

Den 1/8-6 afsluttede forløbet.

Jeg skulle tilbage til Elin og have målt min afstand imellem de tværgående mavemuskler. Inden forløbet var de blevet målt til 3 fingres bredde, så det skulle være spændende at se, om træningen havde gjort underværker.

Jeg havde været ihærdig med at træne. Jeg skulle i starten lave øvelser hver dag. Efter et par måneder blev træningen intensiveret, og jeg skulle nu træne ca. 3 gange om ugen. Hver søndag skulle jeg sende en træningsdagbog til Elin, så hun kunne følge med i min progression. Desuden kunne jeg stille spørgsmål til øvelser, som jeg måske havde svært ved. Så vendte hun tilbage med eventuelle alternativer. Selvom jeg ikke var i fysisk kontakt med Elin igennem de 4 måneder, så følte jeg faktisk, at jeg blev hørt – og “holdt i hånden” igennem hele forløbet.

Men hvordan er det så gået?

Da Elin målte mig i midten af august, kunne hun konstatere, at min rectus diastase er helt lukket nu 😃.

Jeg kan nu hoppe i trampolin og løfte tungere ting uden “ulykker”. Dette er sikkert kun noget kvinder, der har født, kan sætte sig ind i 🙈. Jeg kan også lave planken uden at få “Toblerone-mave”…altså hvor det midterste af maven falder ned i et V.

Det er så fantastisk!!! 😃

Uden rectus diastase

Efter mit forløb kan jeg desuden mærke, at jeg har fået værktøjerne til at træne ordentligt – og ikke bare træne. Jeg føler, at jeg har fået styr på min kerne og mit bækken. Jeg skal stadig tænke over, at jeg skal gøre bevægelserne rigtigt. Men jeg er sikker på, at det en dag bliver automatiseret.

Desuden er min generelle kropsholdning også blevet meget bedre. Det var ikke noget, jeg tænkte over i løbet af forløbet, så det er bare en ekstra bonus! 👍

Jeg synes dog ikke, at man kan se det på maven…lige nu. Mine før- og efterbilleder ligner sig selv… Men der har også været en god sommer imellem de to photoshoots, hvor indtaget af grillmad og is er steget kraftigt. Det må jeg lige få styr på… Svært, når man er så glad for alt spiseligt! 😁

Selvom mit forløb hos Elin egentlig er stoppet, så har jeg tænkt mig at fortsætte på egen hånd. Der er 13 moduler i alt, og jeg er snart færdig med modul 8. Det kan godt være, at det ikke bliver flere gange om ugen…men lidt har jo også ret.

Til sidst vil jeg gerne slå et slag for, at alle kvinder, der har født, får sine mavemuskler tjekket.

Det bør være obligatorisk at få tjekket det hos lægen, når barnet alligevel skal til et af de obligatoriske lægetjek i løbet af barslen.

Alt for mange kvinder går rundt med rectus diastase uden at vide det. Jeg var én af dem!

Mange hilsner fra Nanna, mom with kids.

Husk, at I kan følge Life with kids på:

Facebook

Instagram

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Børnefødselsdagen, der i sidste øjeblik ikke blev til noget...