Allergy Award 2016

Rectus dia… Hvad for noget???

Uge 39

De fleste af os – kvinder som mænd – er nok enige om, at kvindekroppen ændrer sig en del af at være gravid. Og jo flere gange man er gravid, jo mere kræver det som regel at få den tilbage, som den så ud før. Lidt mommy-mave, “slanke” bryster og bredere r… undskyld, hofte, er kommet til.

Med Anton, den førstefødte, var det nemmere at komme tilbage til pre-børn-kroppen.
Oskar, den yngste, har smadret min krop totalt, det skarn! 😉
Jeg fik bækkenløsning i løbet af graviditeten.
Drengen vejede næsten 5 kg. fra fødsel.
Moderkagen var desuden dobbeltstørrelse end normalt, så jeg fyldte godt i landskabet. Billedet øverst er fra uge 39 med Oskar. Jeg undskylder rodet – og det meget trætte ansigt.

Jeg prøvede, så hurtigt jeg kunne, at komme i form igen. Små løbeture til at starte med.
Jeg tabte mig hurtigt, men “sixpacken” ville ikke rigtig komme frem trods forholdsvis sund kost og træning. Det havde jeg ellers ikke problemer med før.

For et stykke tid siden fortæller en træner mig, at jeg har delte mavemuskler. Ja, det giver mening med den mave, jeg rendte rundt med!
Fænomenet hedder rectus diastase. Det opstår, når de yderste mavemuskler (rectus abdominis/de lige mavemuskler/sixpacken…kært barn har mange navne!) har en unaturlig stor afstand. Imellem musklerne findes nemlig bindevævet, Linea Alba, og det er oftest dette bindevæv, der er blevet overstrakt og svagt, som gør, at afstanden mellem højre og venstre del af six-packen er større. Dette er helt normalt, når man er gravid i sidste trimester. Men det ses også ved f.eks. forkert og overdreven træning af mavemusklerne.

Uden rectus diastase

Uden rectus diastase

Med rectus diastase

Med rectus diastase

I de fleste tilfælde rykker musklerne selv nærmere midten, når man har født. Men nogle gange skal der træning eller operation til. I og med at Oskar er 2 1/2 år nu, så kunne jeg godt se, at der måtte noget til for at få mine muskler samlet.

Da fysioterapeut Elin Solheim søgte casepersoner til en kommende bog om rectus diastase sprang jeg til – og jeg var så heldig at blive udvalgt.
Derfor begyndte jeg 1. april et 4 måneders forløb hos Elin, hvor jeg skal igennem 13 træningsmoduler. Hvert modul tager 13-20 min. at lave, og efter ca. 2 uger går man videre til næste modul, så der hele tiden er progression i øvelserne.

Inden jeg begyndte, mødtes jeg med Elin, så hun kunne vurdere “skaderne”.
Hun målte diastasen til at være ca. 3 cm.
Desuden kunne hun konstatere, at mavemusklerne var rigeligt trænede (det havde jeg jo ihærdigt forsøgt!), men at kernen og bækkenet var mit “svage led”. Det var altså dér, mit fokus skulle være.

Udstyret med træningselastikker og yogamåtte er jeg snart 3 uger inde i mit forløb. Jeg træner øvelserne dagligt, og synes allerede nu, at jeg kan mærke en lille forskel. Maven ligner stadig sig selv, men jeg har så småt fået fat i kernen, og afstanden mellem musklerne er kommet ned på ca. 2 cm.
Jeg glæder mig til at fortsætte – og skal nok holde jer opdateret hen ad vejen! 😉

Mange mavehilsner fra Nanna, mom with kids.

P.s. Hvis man føler for det, så vil jeg blive ovenud lykkelig, hvis I gad at bruge 2 min. på at nominere min blog til dette års Børn i byen Prisen.
Gå ind på dette link og skriv gerne “www.lifewithkids.dk” under kategorien Bedste blog:

http://bornibyen.dk/koebenhavn/articles/26059-boern-i-byen-prisen-2016

3 kommentarer

  • Anne Skauenborg

    Hej Nanna

    Jeg er virkelig nysgerrig på at høre, hvordan det er gået videre i din Solheim træning? Jeg har selv rectus diastase, noget større end din på 4-5-5 fingres bredde, og den er der stadig nu knap tre år efter sidste fødsel. Jeg har ad nogle omgange trænet, men er så blevet lagt ned af lungebetændelse og langvarig hoste (etc.), og ja, nu er jeg så i gang igen-igen. Og ja, jeg oplever fremgang, men har også måttet stoppe med AL anden træning – og dét synes jeg er virkelig surt! Fandt frem til Solheim, og tænker jo, at man her får både træning af core og bækkenbund i balance samtidig med helkropstræning med progression.
    Hvad er din oplevelse af det? Træner du stadig?
    Mange hilsner Anne

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mom with kids

      Hej Anne!
      Mit forløb hos Elin Solheim stoppede medio august, men jeg træner selv i ny og næ herhjemme ud fra hendes principper.
      Til at starte med, da jeg startede forløbet op, savnede jeg “sved på panden” (læs: “svedig” træning)… Men jeg fandt hurtig ud af, at det ikke var det, der skulle til i starten af forløbet. Det var vigtigt at få styr på kernen og bækkenet først. I dag er jeg nået til modul 9 (ud af 13), og nu kan jeg mærke “hård” træning. Det er fedt – specielt fordi jeg kan mærke, at jeg nu har fået kernen og bækkenet med.
      Min rectus diastase har lukket sig helt, så det er i den grad værd at prøve!
      Pøj pøj med det hele… Og skriv endelig, hvis du har flere spørgsmål!
      Mvh. Nanna.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Mom with kids

      Hej Anne!

      Her kan du læse mit indlæg om slutresultatet:

      http://lifewithkids.dk/2016/09/rectus-diastase-2-status-efter-endt-forloeb/

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Allergy Award 2016